poniedziałek, 29 marca 2010

PREHISTORIA

Ten okres datujemy na 35 000r. pne do 25 00r. pne

PALEOLIT 35 000 p.n.e.- 8 000 pne
MEZOLIT 8 000 p.n.e. -
6 000 p.n.e.
NEOLIT od 6 000 p.n.e.

epoka brązu
– od ok 700 roku p.n.e.
epoka żelaza – od 450 roku p.n.e. (wraz z okresem rzymskim)

Pierwsze odkrycie sztuki jaskiniowej nastąpiło dopiero w 1879 roku w Altamirze. Kolejne odkrycie miało miejsce w Lascaux w 1940roku(to tu znajduje się Sala Byków). Malowidła przedstawiały patykowate postacie ludzkie z bronią, zwierzęta, odbicia dłoni i wzory geometryczne. Podobno malarstwo było tzw. "magią sympatyczną" miało zapewniać sukcesy w polowaniach.
To po raz pierwszy w sztuce prehistorycznej własnie pojawiają się wizerunki zoomorficzne jak człowiek z głową orła oraz amulety.

TECHNIKA

narzędzia- do malowania malowideł jaskiniowych używano dmuchawki, pióra, mchu, futra, patyczków i własnych palców. Do wykonywania szkiców potrzebne były zwęglone patyki lub ostre kamienie.

kolor- rozkruszone minerały jak czerwona i żółta ochra, mangan, hematyt, zweglone kosci. Uzyskiwali kolor fioletowy, żółty, czerwony, brazowy oraz czarny. Barwniki mieszali z wodą lub tłuszczem. Kolor nanosili bezpośrednio na wilgotne sciany jaskin.

podłoże- czasem wykorzystywali ukształtowanie jaskini by podkreslic elementy zwierzecego ciała. Dałwało to trójwymiarowy efekt (np w Altamirze)

ŚRODKI ARTYSTYCZNE

1)Po raz pierwszy zastosowano kreskę i linię
2)Z początku płaska o jednolitym natężeniu walorowym i nasyceniu plama barwna (z czasem ulegała zróżnicowaniu)
3) Wrażenie bryłowatośći uzyskiwano wypełniając wnętrze konturu kilkoma tonacjami barwy
np. w Altamirze
4)Przedstawienie postaci było najpierw uproszczone i schematyczne przez syntezę potem coraz bardziej zbliżone do realizmu
5)Stopniowo sylwetowe ujęcie ustępuje miejsca sugestii bryły, wizerunki opracowane są coraz dokładniej, proporcje zgodne z naturą, dużo szczegółów
6)Od umownych znaków, przez schematycznie ujęte głowy i części zwierząt, następnie całe zwierzęta profilem
7)Świetnie uchwycony ruch

ZAPAMIĘTAJ!!

*Malowidła naskalne
1) Altamira - bizony (15 tys pne)




2)Lascaux (20-15 tys pne)

Fryz koników chińskich


Ranny bizon


Szaman


Jeleń


3) Tassilia w Algierii, Sahara (10-3,5tys pne) odkrycie 1933


*Wenus z Wilendorfu (paleolit)- figury kobiety-matki z podkreślonymi cechami macierzyńskimi co wiążę się z kultem płodnosći. Wyrzeźbiona jest z kamienia kredowego i pomalowana czerwoną ochrą. (MUZEUM WIEDEŃ)



*Wenus z Lespugue, wykonana z kła mamuta. 21 000 pne


*Wenus z Laussel pochodzi z 19 000 r. p.n.e. Jest to pomalowana czerwoną ochrą płaskorzeźba


NEOLIT (końcowa faza paleolitu)

Topnienie sie lodowców spowodowało postęp :ludzie zaczeli osiadać ulepszać nardzędzia. Człowiek znalazł się w artystycznym zastoju. Wraz z osiadłym trybem życia nastąpił wielki rozwój architektury.
Rozwijała sie ceramika , biżuteria, sztuka zdobnicza.

Spotykamy się z pojęciem ornamentu: który musi być w ścisłym związku z przedmiotem, jaki zdobi.
Ornament obiega w postaci pasów naczynia, pokrywa powierzchnię przedmiotów podkreślając ich naturalny kształt i wyodrębniając charakterystyczne miejsca

motyw – powtarzalny element każdego ornamentu:

- abstrakcyjne o charakterze geometrycznym
- motyw organiczny – przedstawiający uproszczone ludzkie i zwierzęce postacie


Plecionka celtycka


CATAL HOYUK
to tam na terenie obecnej Turcji znajdowała się najstarsza osada epoki neolitu.

Bogini Matka z Catal hoyuk

IDOLE NEOLITYCZNE
Mają bardzo uproszczone kształty, jedynie kojarzą się z postacią ludzką lub zwierzęcą. uogólniona forma brak inspiracji przyrodą.Rzeźby tworzone w III i II tysiącleciu p.n.e. przez mieszkańców greckich Cykladów. Wszystkie pokazane figurki są z marmuru

wiolinowy

Najpóźniejsze idole datowane są na okres późnocykladzki I i II (ok. 1600-1400) i odbiegają nieco od wcześniejszych typów: są to niemal płaskie figurki o charakterystycznych trapezoidalnych “spódniczkach”.

ARCHITEKTURA

1)megality - pełniły funkcję grobowców. Wiele z nich przypominało gigantyczne stoły zbudowane z dwóch ustawionych na sztorc głazów podtrzymujących leżacy na nich trzeci - taka konstrukcja to trylit (jedno z pierwszych arch. osiągnieć człowieka) Megality uważa sie za początki architektury monumentalnej i sakralnej.

*trylit Stonehenge


Stonehenge (salisbury anglia)- najwieksza megalityczna konstrukcja. 3000 pne

rekostrukcja


2) menhiry - pojedyńcze ustawione w pozycji pionowej megality, zwykle zwężające się ku gorze.
krag menhirów-kromlech, menhiry w lini prostej- alignment
Funkcja:obserwatorium astronomiczne lub miejsce kultu solarnego. Mogą stać w rzędzie lub w okregu

*Menhiry z Carnacu - najdłuzsze aleje wyznaczone menhirami


3)Dolmen - prehistoryczna budowla megalityczna o charakterze grobowca. Składała się z głazów wkopanych pionowo w ziemię i wielkiego płaskiego bloku skalnego, który był na nich ułożony.


SŁOWIANIE

1.Biskupin Osada w Biskupinie wiąże się z kręgiem kulturowym kultury łużyckiej, trwającym od środkowej epoki brązu, od ok. XIV w. p.n.e., po wczesną epokę żelaza, czyli do ok. V w. p.n.e.
Powody założenia grodu:
  1. zagrożenie ze strony ludów koczowniczych – Kimmerów i Scytów;
  2. walki wewnątrzplemienne;
  3. chęć naśladownictwa miast greckich, z którymi społeczności kultury łużyckiej zapoznać się mogły dzięki dalekosiężnej wymianie handlowej organizowanej przez kolonie greckie


brama wjazdowa


plan osady

chata kuchnia


2. Światowid ze Zbrucza IX-X w

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz